Prommenz On Tour – De kracht van een goede infrastructuur

Samen slimmer en efficiënter renoveren en vervangen! In deze aflevering gaan we in gesprek met Harry Michels, transitiemanager bij de provincie Noord-Holland. Harry houdt zich bezig met een van de grootste infrastructurele opgaven van deze tijd: de vernieuwing van duizenden bruggen, wegen en andere civiele kunstwerken in Nederland. De vervangingsopgave ziet hij als een collectieve verantwoordelijkheid. Mensen en data zijn volgens hem de sleutel tot succes.

Prommenz On Tour - Seizoen 1-149

Vervangingsopgave

Onze infrastructuur lijkt vaak vanzelfsprekend tot het moment dat het niet meer werkt. De vervangingsopgave is echter de grootste infrastructuurcrisis waar niemand een verkiezingsprogramma over durft te schrijven. ‘Daar willen mensen graag nieuwe dingen in opschrijven. Dat je ook tijd, geld en middelen moet investeren om goed te zorgen voor wat je hebt is politiek soms niet zo sexy’. Maar wel van cruciaal belang. Onze bereikbaarheid en veiligheid is letterlijk en figuurlijk gebouwd op onze infrastructuur.

We staan aan de vooravond van een immense opgave. In Noord-Holland liggen ongeveer 10.000 bruggen, waarvan een groot deel het einde van hun levensduur naderen. Die hoeven niet allemaal vervangen te worden, maar renovatie is vaak noodzakelijk. Hoe dat je dat in een tijd waar de bouw, energietransitie en woningbouw concurreren om dezelfde mensen? Data en technologie zijn volgens hem cruciaal om de staat van bruggen te monitoren en onderhoud te plannen. ‘We moeten standaardiseren om slimmer en efficiënter te renoveren’. De provincie zet bewust in op ’renoveren vóór vervangen’ om kosten, materiaalgebruik en CO₂-uitstoot te beperken. Samen met gemeenten, Rijkswaterstaat, ProRail en andere marktpartijen werkt Harry aan een gezamenlijke aanpak. Door samenwerking, standaardisatie en innovatie kan Noord-Holland de bruggen van de toekomst veilig, duurzaam en efficiënt beheren.

Innovatie en samenwerking

Zijn motto? ‘Bezint eer ge begint! Denk goed na voordat je vervangt, en benut wat er al is. Wat je laat staan is het meest duurzaam. We moeten niet steeds het wiel opnieuw uitvinden, maar kennis clusteren en delen.’ Over visie, samenwerking tussen overheden, markt en maatschappij en zijn nieuwe concept buurthuizen. Het beheren en vernieuwen van infrastructuur kan volgens hem alleen succesvol zijn als partijen de handen ineenslaan. Kortom, tijd om bruggen te slaan!

We spreken Harry vlakbij de monumentale Wilhelminaburg op Marken, een van de vele bruggen binnen de vervangingsopgave en die recent gerenoveerd is. Prommenz was samen met Van Geemen verantwoordelijk voor de engineering en het ontwerp van de brug en kademuren.

Overig actueel

Verkennend bodemonderzoek N9 Milieu

Verkennend bodemonderzoek N9 Alkmaar

Prommenz voert een verkennend bodemonderzoek uit langs de N9 in Alkmaar. Met dit onderzoek brengen we de kwaliteit van de bodem nauwkeurig in kaart als voorbereiding op geplande werkzaamheden bij de kruising Kogendijk N9.

Doorfietsroute Nieuwegein

Doorfietsroute Nieuwegein

In opdracht van de gemeente Nieuwegein werkt Prommenz aan de engineering van de doorfietsroute aan de Herenstraat. Deze 1,7 kilometer lange verbinding maakt deel uit van een groter project van de provincie Utrecht, die in totaal zeven trajecten als doorfietsroute wil realiseren om het gebruik van de fiets te stimuleren.

CO₂-Footprint

In deze nieuwsbrief delen we onze footprint van het eerste half jaar van 2025 en de voortgang van onze doelstellingen. 

Staalslakken onderzoek

Staalslakken en het effect op mens en milieu

Op dit moment is er veel te doen rond staalslakken. Deze restproducten vormen een goedkoop alternatief voor andere bouw- en funderingsmaterialen en worden vaak toegepast onder paden en wegen. Dat past goed binnen het streven naar circulair grondstoffengebruik, maar het gebruik van staalslakken brengt ook risico’s met zich mee voor mens en milieu. Wat zijn die risico’s precies? Waarvoor worden slakken gebruikt? Wat zijn staalslakken eigenlijk? En waarom is onderzoek hiernaar zo belangrijk?