Doorfietsroute Nieuwegein
In opdracht van de gemeente Nieuwegein werkt Prommenz aan de engineering van de doorfietsroute aan de Herenstraat. Deze 1,7 kilometer lange verbinding maakt deel uit van een groter project van de provincie Utrecht, die in totaal zeven trajecten als doorfietsroute wil realiseren om het gebruik van de fiets te stimuleren.
Vier kanalenroute
Deze doorfietsroutes (DFR) worden aangelegd om de bereikbaarheid van woon- en werklocaties te verbeteren, bij te dragen aan een gezondere leefomgeving en het milieu te ontlasten. Eén van de zeven aangewezen doorfietsroutes binnen de provincie is de “Vier kanalenroute” IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht, met een totale lengte van twaalf kilometer. Voor de realisatie heeft de provincie met de drie betrokken gemeenten een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de daadwerkelijke voorbereiding en realisatie van de DFR, terwijl de provincie financiële middelen (subsidie) beschikbaar stelt.
Engineering van het deelproject
De gemeente Nieuwegein is één van de drie gemeenten binnen deze samenwerkingsovereenkomst met de provincie. Voor deze gemeente voert Prommenz ingenieursdiensten uit in het kader van de ‘Raamovereenkomst ingenieursdiensten 2024-2028 Gemeente Nieuwegein’. Een van de projecten die Prommenz binnen de Raamovereenkomst mag uitvoeren betreft de engineering van het deelproject “Doorfietsroute Herenstraat Nieuwegein (Jutphaas)”, met een lengte van 1,7 kilometer.
De engineering is inmiddels in volle gang. De Herenstraat loopt door het voormalige dorp Jutphaas. Het oude Jutphaas is in de loop der jaren, net als het voormalig dorp Vreeswijk, opgeslokt door het in hoog tempo groeiende Nieuwegein. Jutphaas heeft een historische kern en een beschermd dorpsgezicht. De historische uitstraling dient in het nieuwe ontwerp van de DFR te worden gerespecteerd en geïntegreerd.
Onderzoek en ontwerp
Voor dit project levert Prommenz een breed pakket aan onderzoeken en ontwerpwerkzaamheden. Deze werkzaamheden vormen een belangrijke basis voor de verdere uitwerking van de doorfietsroute en bestaan uit:
Omgevingsonderzoeken:
- Inmeten terrein
- Milieukundig onderzoek
- Opstellen BEA (bomen effect analyse)
- Onderzoek Flora en fauna
- Archeologisch onderzoek
- Onderzoek niet gesprongen explosieven
Ontwerp werkzaamheden:
- Opstellen VO (obv tracé studie en Stedenbouwkundig ontwerp)
- Opstellen DO
- Opstellen RAW bestek
- Opstellen raming per fase
Begeleiding van de aanbesteding, inclusief:
- Opstellen werkbestek en nota van inlichtingen
- Gunningsadvies
Dit project brengt meerdere disciplines binnen onze organisatie samen, zoals survey, milieu en infra. Zo wordt integraal gewerkt aan een ontwerp dat klaar is voor realisatie. Wil je weten wat Prommenz voor jouw gemeente of project kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.
Locatiebezoek per fiets!
Het startoverleg met de gemeente heeft plaatsgevonden met aansluitend een gezamenlijk locatiebezoek. En wat is de beste manier om een fietsroute te bezoeken? Juist, per fiets! Die fietsen werden ook verzorgd door de gemeente Nieuwegein. Helaas was er voor ons nog geen sprake van een ‘doorfietsroute’. Een ketting die van de tandwielen afliep gooide roet in het eten. Gelukkig waren we met techneuten op pad en met behulp van een schroevendraaier die werd geleend van het naastgelegen garagebedrijf kon de fiets gerepareerd worden.
Veelgestelde vragen
Wat is een doorfietsroute (DFR)?
Waarom komt er een doorfietsroute in Nieuwegein?
Wat is de rol van Prommenz in dit project?
Welke onderzoeken voert Prommenz uit?
Wanneer wordt de doorfietsroute aangelegd?
Overig actueel
Doorfietsroute Nieuwegein
In opdracht van de gemeente Nieuwegein werkt Prommenz aan de engineering van de doorfietsroute aan de Herenstraat. Deze 1,7 kilometer lange verbinding maakt deel uit van een groter project van de provincie Utrecht, die in totaal zeven trajecten als doorfietsroute wil realiseren om het gebruik van de fiets te stimuleren.
Staalslakken en het effect op mens en milieu
Op dit moment is er veel te doen rond staalslakken. Deze restproducten vormen een goedkoop alternatief voor andere bouw- en funderingsmaterialen en worden vaak toegepast onder paden en wegen. Dat past goed binnen het streven naar circulair grondstoffengebruik, maar het gebruik van staalslakken brengt ook risico’s met zich mee voor mens en milieu. Wat zijn die risico’s precies? Waarvoor worden slakken gebruikt? Wat zijn staalslakken eigenlijk? En waarom is onderzoek hiernaar zo belangrijk?
Prommenz On Tour – De kracht van verbinden
In deze aflevering is Herman Horsman, projectontwikkelaar bij HBB Groep te gast in ‘zijn’ Pendorp in Alkmaar. Een bijzonder project met een bijzondere historie. Of zoals Willem Koning het in de podcast verwoordt: ‘Dit project is eigenlijk met geen pen te beschrijven’.