Wilhelminabrug Marken in ere hersteld

15

Damwand en kademuur Marken

In het kader van een veiligere en verbeterde infrastructuur op Marken is niet alleen de hele kademuur en damwand vervangen, maar ook de Wilhelminabrug in ere hersteld.
Deze markante brug maakt deel uit van het project ‘Damwand en kademuur Marken’. In opdracht van de gemeente Waterland is in bouwteamverband gestart met het ontwerp en engineering van de nieuwe kademuur en damwand, dat Prommenz samen met Van Geemen GWW verzorgde.

In voorjaar van 2022 heeft Prommenz Van Geemen geholpen met het schrijven van het plan van aanpak voor de aanbesteding van het project ‘Bouwteam Damwand en Kademuur te Marken’. Deze aanbesteding vond plaats in opdracht van de gemeente Waterland. Door het samenbrengen van onze kennis is het gelukt om samen het winnende plan te schrijven. Na de gunning zijn wij, in bouwteamverband, gestart met het ontwerp en engineering van de nieuwe kademuur en damwand. Bij de totstandkoming van het project zijn meerdere afdelingen van Prommenz betrokken geweest. Zo is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd door de afdeling Milieu, die tevens de peilbuizen heeft geplaatst voor grondwatermonitoring. Onze afdeling Infra heeft een toestandsinspectie (NEN2767) uitgevoerd en tijdens de uitvoering is ecologisch uitvoeringsbegeleiding verricht door Smit Groenadvies.

De gemeente Waterland gaf in 2023 ook groen licht voor het vervangen van de Wilhelminabrug.

Marker beschoeiing

De nieuwe damwand is ontworpen en gerealiseerd volgens het type ‘Marker beschoeiing’: een  specifieke uitvoering van een paal-schot-beschoeiing die op meerdere plekken op Marken wordt toegepast. De uitvoering van deze houten oeverconstructie is al in het voorjaar van 2023 voltooid.

In het eerste kwartaal van 2024 werd gestart met de werkzaamheden om de kademuur en ook de Wilhelminabrug te vervangen. De realisatie van de nieuwe kademuur had aanzienlijk meer voeten in aarde en vergde meer tijd, zowel in engineering als uitvoering. Door de beperkte beschikbare werkruimte en beperkingen met betrekking tot verkeersbelasting is gekozen voor een in het werk gestorte U-bak constructie, voorzien van metselwerk, waarvoor Prommenz de ontwerptekeningen heeft opgesteld. Voor de bijbehorende constructieberekeningen en wapeningstekeningen hebben wij de expertise ingeschakeld van EversPartners.

Gedurende het project werd duidelijk dat vervanging van de Wilhelminabrug ook noodzakelijk was. Er werd onderzocht of het groot onderhoud aan de Wilhelminabrug gelijktijdig kon worden uitgevoerd met het vervangen van de kademuur. De gemeente kreeg alle neuzen dezelfde richting op en zo werd de vervanging van de Wilhelminabrug aan de opdracht toegevoegd. Een mooie optimalisatie! Er is nu sprake van één engineeringstraject, één uitvoeringsperiode en éénmalig hinder voor de omgeving.

De nieuwe Wilhelminabrug is zoveel mogelijk een replica van de oude brug. Het ijzerwerk van de oude brug is netjes gedemonteerd, gestraald en voorzien van nieuwe conservering. Het houtwerk was niet meer geschikt voor hergebruik in de brug. De nieuwe brug is als bouwpakket in de werkplaats voorbereid en op locatie in elkaar gezet. De uitvoering was in handen van Van Geemen GWW. Grote complimenten aan de vakmannen die de ontwerptekeningen tot leven hebben gebracht. Trots op het eindresultaat!

Samen maken we Marken zo een stukje mooier én veiliger.

Gerelateerde projecten

Reconstructie De Redoute Texel

Wilhelminabrug Marken in ere hersteld

Ondergrondse afvalcontainers in Hoorn