Centraal Station Amsterdam – De Entree

entree onderwaterbeton_20201012_003

Herinrichting

Sinds 2017 is de afdeling Survey van Prommenz nauw betrokken bij de herinrichting van het Centraal Station in Amsterdam. Dag en nacht passeren honderdduizenden passagiers dit bruisende gebied waar alles draait om lopen, fietsen en openbaar vervoer. Het project bevindt zich midden in een hectische ‘verkeershub’ waar alle vormen van openbaar vervoer te vinden zijn; trein, tram, metro, bus, de pont. Een complexe uitdaging in een drukke omgeving maar met resultaat, er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers!

Prommenz is een van de vaste krachten op het immense project rondom de herinrichting van het Centraal Station in Amsterdam. Het gebied is overzichtelijker en aantrekkelijker gemaakt en betreft het complete terrein van de oostertoegang tot de westertoegang van het station, vanaf de Droogbak tot aan het Damrak, zowel boven als onder de grond.

Vanaf 2017 is onze collega Vincent van Vreden een vertrouwd gezicht als het gaat om maatvoering en het passen, meten en toetsen van de ontwerpen die zijn gemaakt. Denk aan de trambaan, de bouw van een fietsenstalling, aanlegplaatsen van de rondvaartboten en de trap als verbinding van de metro naar het station. Onze werkzaamheden variëren van het maatvoeren van spoorwerk van de trambaan, het scannen van onderdelen, damwanden, kades, betonwerk, straatwerk en asfalt.

 

 

Werkzaamheden nog steeds in volle gang

Nog steeds zijn de werkzaamheden in volle gang. Momenteel wordt ondergronds nog hard gewerkt aan de Westzijde c.q. westkant van het station, aan onder meer een voetgangerstunnel en het spoor. Een bijzondere werkplek!

Met de modernste apparatuur en deskundig vakmanschap is dit een knap staaltje maatwerk! Een project op zo’n bijzondere locatie brengt natuurlijk ook bijzondere ontdekkingen en ervaringen met zich mee. Als maatvoerder komt Vincent op plekken die normaal gesproken verboden toegang zijn. Niet alleen bovengronds maar ook ondergronds. De treinen rijden letterlijk en figuurlijk boven zijn hoofd als hij achter zijn bureau op zijn werkplek onder het station zit.

Waar vroeger de kantoren van het GWK (GrensWisselKantoor) zaten, bevinden zich een paar meter onder de grond bijvoorbeeld ook de kluizen. Een bijzondere ontdekking!

In opdracht van de gemeente Amsterdam en in samenwerking met onze partners Max Bögl en BAM heeft Prommenz de maatvoering verzorgd. Het project startte met de Westertoegang (verdiepen van de weg onder het spoor aan de westkant van het station). Gevolgd door de bouw van de ondergrondse fietsenstalling en verbreden van de Middentoegangsbrug. Over het nieuwe deel rijdt nu de tram, in het midden van de brug is meer ruimte voor voetgangers.

Gerelateerde projecten

Geslaagde omgevingsonderzoeken gemaal Balgdijk

Centraal Station Amsterdam – De Entree

Prommenz Survey logo

Vernieuwing Vakantiepark De Nollen