Nieuwe entree westelijke passagierstunnel Amsterdam Centraal

De nieuwe passagierstunnel is nu open en toegankelijk voor publiek. Vanaf 2023 voert Prommenz  meetwerk en maatvoering uit op Amsterdam Centraal. Een knap staaltje vakmanschap, niet alleen boven, maar ook onder het spoor!

nieuwe entree westelijke passagierstunnel amsterdam centraal
Westelijke passagierstunnel Amstderdam Centraal

Grootschalige verbouwing van het monumentale Amsterdamse station

Begin juni vond de feestelijke opening van de nieuwe entree van de westelijke reizigerstunnel op Amsterdam Centraal Station plaats. De westelijke reizigerstunnel is toegankelijk, biedt meer overzicht én meer ruimte. Met een moderne uitstraling is het station weer klaar voor de toekomst om reizigers sneller en comfortabeler van en naar het centrum te leiden. Ook de historische bogen van architect P.J.H. Cuypers zijn weer zichtbaar, helemaal in lijn met het originele ontwerp van ruim honderd jaar geleden.

Een knap staaltje vakmanschap, niet alleen boven, maar ook onder het spoor!

Onder het spoor en achter de schermen hebben onze maatvoerders een grote bijdrage geleverd aan de realisatie van de nieuwe passagierstunnel. Vanaf 2023 voert Prommenz in opdracht van BAM Infra Nederland de volledige maatvoering en revisie-opbouw uit op Amsterdam Centraal.

Daarnaast heeft Prommenz ook alle maatvoering verzorgd voor het IJviaduct, een tweede project van BAM Infra Nederland op Amsterdam CS. Daarvoor was Prommenz al betrokken bij de maatvoering voor De Entree van Amsterdam aan de voorzijde van het station. Vanaf het eerste moment is de samenwerking gezocht om vooraf zo veel als mogelijk inzichtelijk te maken, door middel van 3D-scannen en controle van de bestaande gegevens. Een prachtige opdracht die bij collega Vincent van Vreden in vertrouwde handen was.

De werkzaamheden maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor van ProRail waarin optimalisatie van toegang tot het station en verkorting van reistijden centraal staan. Het omvat onder andere een grootschalige verbouwing van het monumentale Amsterdamse station met uitvoering van o.a. de volgende werkzaamheden:

  • Het vervangen van de hellingbaan door trappen
  • Installatie van een lift en roltrap om de perrons 1 en 2a te bereiken
  • Renovatie van het perron
  • Verplaatsing van de technische ruimtes
  • Vergroten van het aantal in/uitcheckpoorten (van 19 naar 30).

In bijna twee jaar tijd is er hard gewerkt om dit te realiseren. Onze collega Vincent van Vreden heeft de afgelopen jaren veel tijd doorgebracht op en onder het station. Niet alleen om de maatvoering te verzorgen, maar ook om het revisiemodel op te bouwen. Hij had zelfs zijn eigen kantoor onder het spoor! Nieuwsgierig? Vincent gaf vorig jaar een klein kijkje achter de schermen.

Technische uitdaging met een succesvol resultaat

We hebben gewerkt met de 3D-Scanner (Trimble X7), Total station en soms oldschool met rolmaat om alle ruimtes tot in de puntjes in beeld te brengen. Een uitdagende opdracht! Veel te doen, weinig ruimte en dat in een monumentale omgeving. Samen met de collega’s van BAM Infra Nederland hebben we dit project tot een succesvol einde gebracht. Dat is het resultaat van een intensieve samenwerking, uitstekend teamwork en inzet en betrokkenheid van vakmensen. Boven het spoor is het resultaat nu eindelijk zichtbaar voor het grote publiek. En daar zijn we trots op! Dank voor het vertrouwen en de prachtige samenwerking BAM Infra Nederland, ProRoail, Arcadis en ZJA I Architects & Engineers en iedereen die dit project mogelijk heeft gemaakt.

Samen maken we Amsterdam Centraal iedere dag een stukje mooier!

Bron foto’s: ZJA | Architects & Engineers, BAM Infra Nederland (ProRail/Duckdev Fotografie)

Overig actueel

Staalslakken onderzoek

Staalslakken en het effect op mens en milieu

Op dit moment is er veel te doen rond staalslakken. Deze restproducten vormen een goedkoop alternatief voor andere bouw- en funderingsmaterialen en worden vaak toegepast onder paden en wegen. Dat past goed binnen het streven naar circulair grondstoffengebruik, maar het gebruik van staalslakken brengt ook risico’s met zich mee voor mens en milieu. Wat zijn die risico’s precies? Waarvoor worden slakken gebruikt? Wat zijn staalslakken eigenlijk? En waarom is onderzoek hiernaar zo belangrijk?

Prommenz On Tour – De kracht van verbinden

In deze aflevering is Herman Horsman, projectontwikkelaar bij HBB Groep te gast in ‘zijn’ Pendorp in Alkmaar. Een bijzonder project met een bijzondere historie. Of zoals Willem Koning het in de podcast verwoordt: ‘Dit project is eigenlijk met geen pen te beschrijven’.

Stoomweg 28 te Breezand

Afwijken van Omgevingsplan: Hoe werkt dat met BOPA en GoFlo?

Stel, je hebt een goed idee voor een ontwikkeling of bouwplan, maar het past nét niet binnen het omgevingsplan. Wat nu? Mag je zomaar afwijken van het omgevingsplan? En hoe pak je dat aan? Wat heb je daarvoor nodig?

Prommenz On Tour – De kracht van een goede infrastructuur

Samen slimmer en efficiënter renoveren en vervangen! In deze aflevering gaan we in gesprek met Harry Michels, transitiemanager bij de provincie Noord-Holland. Harry houdt zich bezig met een van de grootste infrastructurele opgaven van deze tijd: de vernieuwing van duizenden bruggen, wegen en andere civiele kunstwerken in Nederland. De vervangingsopgave ziet hij als een collectieve verantwoordelijkheid. Mensen en data zijn volgens hem de sleutel tot succes.