Nieuwe entree westelijke passagierstunnel Amsterdam Centraal
De nieuwe passagierstunnel is nu open en toegankelijk voor publiek. Vanaf 2023 voert Prommenz meetwerk en maatvoering uit op Amsterdam Centraal. Een knap staaltje vakmanschap, niet alleen boven, maar ook onder het spoor!


Feestelijke opening
Begin juni vond de feestelijke opening van de nieuwe entree van de westelijke reizigerstunnel op Amsterdam Centraal Station plaats. De westelijke reizigerstunnel is toegankelijk, biedt meer overzicht én meer ruimte. Met een moderne uitstraling is het station weer klaar voor de toekomst om reizigers sneller en comfortabeler van en naar het centrum te leiden. Ook de historische bogen van architect P.J.H. Cuypers zijn weer zichtbaar, helemaal in lijn met het originele ontwerp van ruim honderd jaar geleden.
Een knap staaltje vakmanschap, niet alleen boven, maar ook onder het spoor!
Onder het spoor en achter de schermen hebben onze maatvoerders een grote bijdrage geleverd aan de realisatie van de nieuwe passagierstunnel. Vanaf 2023 voert Prommenz in opdracht van BAM Infra Nederland de volledige maatvoering en revisie-opbouw uit op Amsterdam Centraal.
Daarnaast heeft Prommenz ook alle maatvoering verzorgd voor het IJviaduct, een tweede project van BAM Infra Nederland op Amsterdam CS. Daarvoor was Prommenz al betrokken bij de maatvoering voor De Entree van Amsterdam aan de voorzijde van het station. Vanaf het eerste moment is de samenwerking gezocht om vooraf zo veel als mogelijk inzichtelijk te maken, door middel van 3D-scannen en controle van de bestaande gegevens. Een prachtige opdracht die bij collega Vincent van Vreden in vertrouwde handen was.
De werkzaamheden maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor van ProRail waarin optimalisatie van toegang tot het station en verkorting van reistijden centraal staan. Het omvat onder andere een grootschalige verbouwing van het monumentale Amsterdamse station met uitvoering van o.a. de volgende werkzaamheden:
- Het vervangen van de hellingbaan door trappen
- Installatie van een lift en roltrap om de perrons 1 en 2a te bereiken
- Renovatie van het perron
- Verplaatsing van de technische ruimtes
- Vergroten van het aantal in/uitcheckpoorten (van 19 naar 30).
In bijna twee jaar tijd is er hard gewerkt om dit te realiseren. Onze collega Vincent van Vreden heeft de afgelopen jaren veel tijd doorgebracht op en onder het station. Niet alleen om de maatvoering te verzorgen, maar ook om het revisiemodel op te bouwen. Hij had zelfs zijn eigen kantoor onder het spoor! Nieuwsgierig? Vincent gaf vorig jaar een klein kijkje achter de schermen.










Uitdagende opdracht
We hebben gewerkt met de 3D-Scanner (Trimble X7), Total station en soms oldschool met rolmaat om alle ruimtes tot in de puntjes in beeld te brengen. Een uitdagende opdracht! Veel te doen, weinig ruimte en dat in een monumentale omgeving. Samen met de collega’s van BAM Infra Nederland hebben we dit project tot een succesvol einde gebracht. Dat is het resultaat van een intensieve samenwerking, uitstekend teamwork en inzet en betrokkenheid van vakmensen. Boven het spoor is het resultaat nu eindelijk zichtbaar voor het grote publiek. En daar zijn we trots op! Dank voor het vertrouwen en de prachtige samenwerking BAM Infra Nederland, ProRoail, Arcadis en ZJA I Architects & Engineers en iedereen die dit project mogelijk heeft gemaakt.
Samen maken we Amsterdam Centraal iedere dag een stukje mooier!
Bron foto’s: ZJA | Architects & Engineers, BAM Infra Nederland (ProRail/Duckdev Fotografie)
Overig actueel

SAS en IRG/HKA onderdeel van Prommenz
Het is officieel! Prommenz en Bouwkundig Adviesburo Schagen b.v. (SAS) en Ingenieursbureau Rijnders & De Groot B.V. (IRG, tegenwoordig Hollands Kroon Architectuur) bundelen hun krachten. Vertrouwen in elkaars kracht en visie voor de toekomst vormen de basis van deze samenwerking.