De eerste rotondes in de Formule 1
Allround advies- en ingenieursbureau Prommenz heeft de afgelopen periode in het geheim aan een bijzondere opdracht mogen werken; de eerste rotonde in de formule 1. Cor Klaassen (algemeen directeur Prommenz) over dit project: ‘Veiligheid en duurzaamheid staan bij ons en onze klanten hoog in het vaandel.
Onze teams infra, ruimte & ontwikkeling, milieu en survey zijn maanden geleden van start gegaan met het ontwerpen van de eerste mogelijke oplossingen voor duurzamer en veiliger racen. Wat het geheel extra complex maakte, is dat we ook het racen zelf interessanter wilden maken. Na veel vooronderzoek, diverse 3D-modellen en een aantal kleinschalige real life testen kwam de rotonde keer op keer als de meest effectieve oplossing naar voren. Een rotonde zorgt ervoor dat coureurs moeten afremmen. Dit zorgt voor een reductie van 8% CO2 uitstoot per ronde. Daarnaast zorgt een rotonde ervoor dat je elkaar voorrang moet geven. Een veiligere oplossing dan elkaar vlak voor de bocht nog willen inhalen. Tot slot brengt een rotonde veel nieuwe strategische voordelen met zich mee. Nu moet je elkaar dus op hele andere manieren gaan inhalen. Zo wordt het racen nog interessanter om naar te kijken. De opdrachtgevers zijn vooral enthousiast over de op het oog zeer simpele oplossing. Cor: ‘Complexe vraagstukken vragen vaak om een simpele oplossing, daar helpt onze frisse kijk op ruimte dus goed bij’.
Vanaf april 2023 is het Nederlandse circuit de eerste met de rotondes maar er is internationaal vanuit diverse circuits interesse getoond in onze oplossing, aldus Cor Klaassen. Wil je meer weten over deze bijzondere opdracht? Bekijk dan de video met daarin de eerste 3D impressies.
Wil je meer weten over dit project? Laat het ons weten en we nemen telefonisch contact met je op.
Overig actueel
Doorfietsroute Nieuwegein
In opdracht van de gemeente Nieuwegein werkt Prommenz aan de engineering van de doorfietsroute aan de Herenstraat. Deze 1,7 kilometer lange verbinding maakt deel uit van een groter project van de provincie Utrecht, die in totaal zeven trajecten als doorfietsroute wil realiseren om het gebruik van de fiets te stimuleren.
Staalslakken en het effect op mens en milieu
Op dit moment is er veel te doen rond staalslakken. Deze restproducten vormen een goedkoop alternatief voor andere bouw- en funderingsmaterialen en worden vaak toegepast onder paden en wegen. Dat past goed binnen het streven naar circulair grondstoffengebruik, maar het gebruik van staalslakken brengt ook risico’s met zich mee voor mens en milieu. Wat zijn die risico’s precies? Waarvoor worden slakken gebruikt? Wat zijn staalslakken eigenlijk? En waarom is onderzoek hiernaar zo belangrijk?