Reconstructie De Redoute Texel
In opdracht van de gemeente Texel heeft Prommenz de reconstructie van De Redoute begeleid, een deel van de autoweg tussen De Rede en de Pontweg op Texel. Trots op onze bijdrage en multidisciplinaire samenwerking!
Duurzame en innovatieve infrastructuuroplossing
In opdracht van de gemeente Texel heeft Prommenz de reconstructie van De Redoute begeleid, een duurzame en innovatieve infrastructuuroplossing die de route naar de veerboot een stuk veiliger maakt. De Redoute is een deel van de autoweg tussen De Rede en de Pontweg op Texel. Maandag 18 november vond de opening plaats.
Het vernieuwingsproject van De Redoute is bijzonder vanwege de duurzame aanpak. Milieuvriendelijke keuzes en technieken stonden vanaf de aanbesteding tot oplevering centraal. Op deze manier draagt de gemeente Texel een duurzaam steentje bij aan een zo klein mogelijke ecologische impact.
Ecologische voetafdruk
Het project vond plaats onder leiding van onze experts van de afdeling Infra, die werden ondersteund door de afdelingen Ruimte & Ontwikkeling, Survey en Milieu. Dankzij deze multidisciplinaire samenwerking kon het project zowel vanuit technisch als ruimtelijk oogpunt optimaal worden begeleid.
Het resultaat: een verkeersveilige en duurzame asfaltconstructie met minimale ecologische voetafdruk dankzij het gebruik van gerecycled asfalt en milieuvriendelijke bouwmaterialen. Vermindering van CO2-uitstoot en het gebruik van gerecyclede materialen vormden van ontwerp tot uitvoering een belangrijke leidraad. Voor De Redoute is hergebruikt asfalt toegepast. Het oude beton is ter plaatse vermalen en hergebruikt als funderingsmateriaal. Ook de grasbetontegels in de berm zijn gemaakt van beton zonder milieubelastend cement. De betonnen wegconstructie is vervangen door een nieuw asfaltpakket met stevige fundering en in de bermen zijn nieuwe grasbetontegels geplaatst. Ook zijn nieuwe reflecterende glasbollen in het wegdek aangebracht, een innovatie om de verkeersveiligheid op Texel te verhogen.







Onderzoek en data via drone
Voor het verzamelen van data en 3D-informatie is gebruikgemaakt van een drone. Aanvullend is onderzoek verricht naar de milieuhygiënische kwaliteit van de oude betonweg, onderliggende fundering en de bermen. In samenwerking met onderaannemer Tjaden heeft Prommenz een stabiliteitsanalyse van het grondlichaam onder de weg opgesteld. Ook hebben wij de grondwaterstand in het voormalige dijklichaam gemonitord om de invloed hiervan op de stabiliteit van de dijk te bepalen.
Na uitvoering van inventarisatie en onderzoeken heeft Prommenz het referentieontwerp voor een duurzame asfaltconstructie opgesteld in 3D. Er is een verkeersveiligheidsaudit opgesteld door Buro Van Schooten.
Voor dit project is een UAV-gc 2005 contract opgesteld. Ook hebben wij een cursus opstellen UAV-gc contracten en cursus SCB aan de gemeente gegeven. Naast engineering en onderzoek was Prommenz verantwoordelijk voor het opstellen van de budgetraming.
Tijdens de engineerings- en realisatiefase is in samenwerking met Eco Monitor op basis van de MKI referentieberekening de belofte voor de gerealiseerde MKI-waarde gemonitord en vastgelegd. Hiermee wordt data verzameld om de CO2-footprint van alle projecten op Texel te bepalen en duurzame keuzes voor de toekomst te maken. Na het SO heeft Prommenz het project multidisciplinair voorbereid en aanbesteed. Tijdens de realisatie hebben wij geadviseerd in de vorm van contractmanagement en toetsing van de plannen op Systeem-, Proces- en Productniveau.
Het project is meervoudig onderhands aanbesteed met EMVI onderdelen zoals duurzaamheid (MKI) en omgeving (BLVC-aspecten).
Binnen het project zijn specifieke eisen gesteld aan de duurzaamheid van de gebruikte materialen, zoals het toepassen van gerecycled asfalt en andere milieuvriendelijke bouwmaterialen.
Meer weten?
Dankzij onze uitgebreide ervaring met infrastructuurprojecten in kwetsbare gebieden was Prommenz de juiste partner voor dit project. Met onze multidisciplinaire kennis van duurzame oplossingen dragen wij bij aan de verkeersveiligheid, zonder in te leveren op natuurwaarden en functionaliteit.
Met dank aan o.a:
- Tjaden – geotechnisch advies (sonderingen, boringen, stabiliteits- en evenwichtsanalyse)
- Eco Monitor – o.a. MKI-referentieberekening en monitoring van duurzame aspecten
- Buro Van Schooten – verkeersveiligheidsaudit
Meer informatie:
- https://www.texel.nl/actueel/vernieuwde-redoute-weer-open/
- https://www.texel.nl/actueel/wegwerkzaamheden-de-redoute-duurzaam-bijna-gereed-start-pilot-reflecterende-glasbollen-in-wegdek/
Artikel Noordhollands Dagblad 19 november 2024
https://www.noordhollandsdagblad.nl/regio/noordkop/noordkop-denhelder/glazen-bolletjes-moeten-vernieuwde-redoute-veiliger-maken.-jaarlijks-worden-op-texel-zeshonderd-reflectorpaaltjes-kapotgemaaid/26989445.html
Artikel Texelse Courant 19 november 2024
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/algemeen/328539/vernieuwd-deel-redoute-heropend
Overig actueel
Staalslakken en het effect op mens en milieu
Op dit moment is er veel te doen rond staalslakken. Deze restproducten vormen een goedkoop alternatief voor andere bouw- en funderingsmaterialen en worden vaak toegepast onder paden en wegen. Dat past goed binnen het streven naar circulair grondstoffengebruik, maar het gebruik van staalslakken brengt ook risico’s met zich mee voor mens en milieu. Wat zijn die risico’s precies? Waarvoor worden slakken gebruikt? Wat zijn staalslakken eigenlijk? En waarom is onderzoek hiernaar zo belangrijk?
Prommenz On Tour – De kracht van verbinden
In deze aflevering is Herman Horsman, projectontwikkelaar bij HBB Groep te gast in ‘zijn’ Pendorp in Alkmaar. Een bijzonder project met een bijzondere historie. Of zoals Willem Koning het in de podcast verwoordt: ‘Dit project is eigenlijk met geen pen te beschrijven’.
Prommenz On Tour – De kracht van een goede infrastructuur
Samen slimmer en efficiënter renoveren en vervangen! In deze aflevering gaan we in gesprek met Harry Michels, transitiemanager bij de provincie Noord-Holland. Harry houdt zich bezig met een van de grootste infrastructurele opgaven van deze tijd: de vernieuwing van duizenden bruggen, wegen en andere civiele kunstwerken in Nederland. De vervangingsopgave ziet hij als een collectieve verantwoordelijkheid. Mensen en data zijn volgens hem de sleutel tot succes.